På svenska

Nederländska skolan i Stockholm

Nederländska skolan är en nederländsk språk- och kulturskola (Nederlandse Taal en Cultuur, ”NTC”). Vi erbjuder undervisning för barn i åldrarna 4–16 år, som har minst en förälder med nederländska som modersmål. Undervisningen ges en gång i veckan, utanför ordinarie skoltid. Våra elever har sin ordinarie undervisning på svenska eller internationella skolor.


Undervisningen förmedlas i enlighet med den i Nederländerna gällande läroplanen och dess föreskrivna centrala innehåll och kunskapskrav. Våra elever uppnår således samma språkliga nivå i nederländska som sina jämnåriga i hemlandet. Vårt fokus ligger på muntliga och skriftliga språkkunskaper, läsförståelse, ordförråd, barn- och skönlitteratur, läskunnighet samt kulturell utveckling. Skolan är ansluten till stiftelsen Nederländsk Utbildning Utomlands (Nederlands Onderwijs in het Buitenland eller ”NOB”), med Skolinspektionen i Nederländerna som tillsynsansvarig. Alla lärare har nederländska som modersmål och en del av dem har nederländsk lärarlegitimation.


Elevernas utveckling i grundskolan samt på mellan- och högstadiet följs upp genom prov och observationer. Vid cirka 12 års ålder, i slutet av mellanstadiet, har våra elever kunskaper i nederländska som minst motsvarar den europeiska nivån A2 (CEFR). I slutet av högstadiet examineras eleverna för att erhålla ett certifikat i nederländska som främmande språk (Certificaat Nederlands als Vreemde Taal eller CNaVT). Certifikatet motsvarar språkkunskaper på nivå B2 enligt CEFR. Examensbevis från en svensk eller internationell skola i kombination med certifikatet ger studenterna grundläggande behörighet till nästan samtliga högskolor och universitet i Nederländerna och Flandern.


Ovan nämnda NTC:s riktlinjer för utbildning i det nederländska språket och den nederländska kulturen föreskriver minst 120 studietimmar per år. Detta uppnås genom 2,5 timmes klassundervisning per vecka under 35 veckor samt läxor som kräver ungefär en timmes arbete (grundskolan och mellanstadiet) och två timmars arbete (högstadiet).


Läxorna ska göras under föräldrarnas uppsikt och kontrolleras av läraren. Därutöver får eleverna läxor som kräver cirka 2,5 timmars arbete per skollov, förutsatt att lovet varar minst två veckor

Målet med vår kulturutbildning är att eleverna bibehåller och stärker sin samhörighet med den nederländska och flamländska kulturen. Denna utbildning genomförs genom återkommande diskussioner om aktuella frågor i Nederländerna och Belgien. Därutöver organiserar skolan minst tre kulturdagar per år, där bland annat nederländska författare bjuds in.


Kulturutbildning

Skolbibliotek

Vår skola har ett brett utbud av böcker i olika genrer och ämnen, skrivna av en rad olika författare. För yngre barn har vi både läsböcker och bilderböcker, och för våra elever i högstadiet erbjuder biblioteket både ungdomslitteratur och skönlitteratur. Varje skolår läser vi en utvald bok tillsammans med hela klassen.

Nederländska som modernt språk

Då vi baserar innehållet i vår undervisning på den nederländska läroplanen, inklusive dess centrala innehåll och kunskapskrav, kan nivån på vår undervisning bäst jämföras med undervisningen i svenska språket på svenska skolor. De krav vi ställer på elevernas utveckling i nederländska överensstämmer i hög grad med Skolverkets läroplan för svenska språket.


Eftersom elevernas kunskaper i nederländska är väl utvecklade, uppnår de också kunskapskraven som gäller för moderna språk. En elev i grundskolan kan maximalt få 20 meritpoäng för att läsa ett extra modernt språk. På gymnasiet kan man maximalt få 1,5 meritpoäng för moderna språk. Man måste dock själv ansöka hos den egna skolan för att kunna få meritpoäng.


Det är upp till varje elevs enskilda rektor att besluta om eleven kan få tillgodoräkna sig nederländska som ett (extra) modernt språk. Den nederländska skolan kan vid behov skriva bedömning och betyg på svenska